"Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení
veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu,
bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel
pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje
50 kilometrov," dopĺňa rezort. Dané obmedzenia majú platiť do
dovŕšenia základného minimálneho veku na vedenie motorových vozidiel
skupiny D a DE, teda do 24 rokov.
Príslušníci ozbrojeného bezpečnostného zboru, ozbrojeného zboru,
Hasičského a záchranného zboru alebo profesionálni vojaci, ktorí získajú
vodičský preukaz na skupiny C a D v skoršom veku, ako je základný
minimálny vek, by ich mali môcť využívať iba na území Slovenskej
republiky.
Medzi podmienky na udelenie vodičského oprávnenia by sa malo doplniť aj
preskúmanie zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od
alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva a odbornému poradenstvu, ak
žiadateľ v priebehu posledných piatich rokov ako vodič motorového
vozidla bez vodičského oprávnenia porušil pravidlá cestnej premávky
požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo odmietnutím podrobiť
sa vyšetreniu na ich zistenie.
Vodičské oprávnenie skupiny B by sa mohlo rozšíriť na vozidlá s pohonom na alternatívne palivá do 4250 kilogramov.
Podstatné prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti, používanie mobilu
bez systému "voľné ruky" a iných obdobných zariadení počas vedenia
vozidla by sa malo zaradiť medzi porušenia pravidiel cestnej premávky
závažným spôsobom. Spolu s týmito zmenami sa navrhujú aj zmeny v zákone o
priestupkoch, na základe ktorých by sa tieto priestupky mohli
prejednávať v správnom konaní. Umožnilo by to uložiť aj sankciu zákazu
činnosti a ďalšie opatrenia ukladané pri recidíve závažných porušení
pravidiel cestnej premávky, ako sú preskúšanie odbornej spôsobilosti,
preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.
Minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO) po rokovaní vlády pripustil, že
nižší vek vodičov autobusov a kamiónov môže zvýšiť riziko nehodovosti.
Zároveň však pripomenul, že záujemca bude musieť absolvovať aj špeciálne
školenia a skúšky. Ako objasnil, hlavným dôvodom zmeny vekovej hranice
je nedostatok vodičov.